Udskoling

Til udskolingen har vi valgt at tage udgangspunkt i Arduino.
Mange af forløbne kan anvendes på mellemtrinnet, hvis man enten har arbejdet med meget med teknologi og programmering, eller hvis man ikke vil investere i MINDSTORM.

Arduino er fantastisk til prototyper og er nede i en pris, så eleverne vil kunne købe materialer og bygge forskellige styringer, som de kan bruge på deres værelse.

Arduino programmereres i et sprog som ligner C++ med nogle mindre simplificeringer og modifikationer. Programmet mBlock kan beskrives som en hybrid mellem Scratch og Arduino. Har man arbejdet med Scratch vil det være en god idé at starte med mBlock.
Vi har lavet en hel serie af små videoer og opgaver ved brug af mBlock.

Når man programmerer med grafiske programmeringssprog som eksempelvis Scracth og LEGO MINDSTORMS er tendensen, at man starter forfra hver gang.
Ved tekstbaseret programmering er det sjældent at man skriver koden fra bunden. I stedet plukker man programstumper fra andre, sætter dem sammen og retter dem til så man får det ønskede program.
Vi har lavet en hel serie af videoer og opgaver til arduino.

Øvrigt materiale om arduino:
Hans Jørn Schmidt har skrevet en bog med tilhørende hjemmeside:
Her er der meget spændende materiale og en god hjælp til at komme i gang.

Læringsmål

Klippet fra EMU'en (De nye forenklede fælles mål)
  1. Fysik/kemi >
  2. 7. - 9. klasse > Undersøgelse

Eleven kan designe, gennemføre og evaluere undersøgelser i fysik/kemi

Fase 3

Eleven kan designe og gennemføre undersøgelser vedrørende elektronisk og digital styring
Eleven har viden om elektroniske kredsløb, simpel programmering og transmission af data

Læs generelt om brug af læringsmål i en undersøgende undervisning her

Specifikke læringsmål findes under nogle af aktiviteterne





Comments