Mellemtrin‎ > ‎

Scratch


Scratch er et af de meste brugte programmeringsprogrammer/sprog for børn og unge.
Det er udviklet af M.I.T. under ledelse af Mitch Resnick. Det er også dem der udviklede Mindstorms for LEGO.

Læs mere om folkene bag Scratch her og se filmen, hvor Mitch Resnick, MIT Media lab siger: Programmering er ikke kun for computernørder, - det er for alle. I sit sjove foredrag med mange demoer viser Resnick fordelene ved at lære børn at kode, så de kan gøre mere end bare "læse" ny teknologi — de kan også skabe. 
(Filmet på TEDxBeaconStreet, filmen er med danske undertekster.)

Materialer og inspiration til programmering med Scratch

Der er udviklet meget spændende materiale på dansk som inspiration til Scratch. Vi vil derfor her nøjes med at linke til det forskellige materialer. Så kan man vælge, hvilket materiale, der passer ind i ens undervisning. Nogle elever vil måske være mere til videoforklaringer, mens andre gerne vil have noget på skrift.
Der er også både åbne og lukke opgaver i de forskellige materialer.

Scratch workshop - mange små videoer med åbne opgaver
Er du ikke til tekst, men mere til små videoer så har Fablab@school udviklet en række små videoer med opgaver til Scratch.
Det er vigtigt at starte med den første video, da den er introduktion til, hvordan man kommer i gang med de resterende opgaver.
Opgaverne finder du under den første video
Virker linket til opgaven ikke - så kan du via Scratch søge på FablabSchoolDK og finde opgaverne her


  • Hver opgave kan løses på mange forskellige måder, lad dine elever løser opgaverne og lad dem vise, deres løsningsforslag til hinanden.
  • Kan du finde på en almindelig løsning, en smart løsning og en vanskelig løsning?


Her er en kombination af tekst og billeder med indbyggede matematikopgaver.
Der er også link til flere "Kopiark" som man evt. kan printe og have liggende ved siden af computeren.


Et projekt der også er støttet af udlodningsmidlerne om programmering i matematik.
Udover en introduktion til Scratch er der projekter omkring funktioner, geometri og programmering.

Er du til tekst, lukkede opgaver og trin for trin vejledning, så start med Opfinderklubbens side


Lær at lave computerspil - en bog af Bo Kalvslund

Med denne bog kan børn i alderen 7 til 14 år lære at programmere og lave computerspil. Mindre børn kan lære det sammen med deres forældre.
Bogen anvender programmeringsværktøjet Scratch. Det er gratis at benytte, på dansk og helt fri for reklamer. Det er et visuelt programmeringsværktøj, så børnene kan programmere uden at huske på kryptiske udtryk, og perfekt placering af semikolonner, og andre specialtegn. Bogen anvender programmeringsværktøjet Scratch. Det er gratis at benytte, på dansk og helt fri for reklamer. Det er et visuelt programmeringsværktøj, så børnene kan programmere uden at huske på kryptiske udtryk, og perfekt placering af semikolonner, og andre specialtegn. 

Bogen fører læseren igennem udviklingen af tre computerspil i stigende sværhedsgrad. Den gennemgående figur er CodeDog, og figuren og øvrig grafik og lyd leveres med bogen, så det kan bruges uden videre.Vi mener ikke, at programmering er en færdighed kun for drenge eller for piger, og de spil, bogen gennemgår, er af typer som både piger og drenge nemt kan gå i gang med.

Bogen får et meget visuelt layout, så der er ikke store mængder tekst på de 150 sider. Af og til bruger vi et par sider på at forklare noget for de teknisk-interesserede børn og voksne – men det er ikke nødvendigt at læse det for at komme videre.
Undersider (1): MakeyMakey
Comments