Scratch
Scratch er et af de meste brugte programmeringsprogrammer/sprog for børn og unge.
Det er udviklet af M.I.T. under ledelse af Mitch Resnick. Det er også dem der udviklede Mindstorms for LEGO.
Læs mere om folkene bag Scratch her og se filmen, hvor Mitch Resnick, MIT Media lab siger: Programmering er ikke kun for computernørder, - det er for alle. I sit sjove foredrag med mange demoer viser Resnick fordelene ved at lære børn at kode, så de kan gøre mere end bare "læse" ny teknologi — de kan også skabe.
(Filmet på TEDxBeaconStreet, filmen er med danske undertekster.)
Scratch har dannet grundlag for rigtig meget software til blokprogrammering af hardware, bl.a. Micro:Bit og LEGO Wedo, LEGO Boost og de seneste versioner til LEGO Mindstorm. Jeg vil derfor varmt anbefale at man starte med Scratch/Scrathc Jr hvis man ikke har erfaring med programmering.
Scratch vs CodingLab
Skoletube har i deres portofolio CodingLab. CodingLab adskiller sig fra Scratch ved at startet spriten er en pingvin og ikke katten. Derudover er der forskel på, hvordan man opretter klassekonti og deler materialer. Forskellen er dog minimale og udlignes hele tiden.
Undervisningsmaterialer og inspiration til programmering med Scratch
Der er udviklet meget spændende materiale på dansk som inspiration til Scratch. Vi vil derfor her nøjes med at linke til det forskellige materialer. Så kan man vælge, hvilket materiale, der passer ind i ens undervisning. Nogle elever vil måske være mere til videoforklaringer, mens andre gerne vil have noget på skrift.
Der er også både åbne og lukke opgaver i de forskellige materialer.
Teksperimentet
Teksperimentet er et rigtigt godt sted at starte, hvis man er helt nybegynder.
Det jeg godt kan lide ved Teksperimentet er at der nogle forholdsvis lukkede videoguides, efterfulgt af nogle * udfordringer.
Der er to forløb til Scratch.
Gult for letøvede, og man starter med en repetition af om man kan det fra grønt forløb, som man skulle kunne for at gå videre.
Rødt forløb, hvor der næsten er fri leg med Scratch og evt. MakeyMakey
Under fanen til læreren er der en oversigt over videoerne i de forskellige forløb.
Scratch workshop - mange små videoer med åbne opgaver
Er du ikke til tekst, men mere til små videoer så har Fablab@school udviklet en række små videoer med opgaver til Scratch.
Det er vigtigt at starte med den første video, da den er introduktion til, hvordan man kommer i gang med de resterende opgaver.
Opgaverne finder du under den første video
Hver opgave kan løses på mange forskellige måder, lad dine elever løser opgaverne og lad dem vise, deres løsningsforslag til hinanden.
Kan du finde på en almindelig løsning, en smart løsning og en vanskelig løsning?
Der er også link til flere "Kopiark" som man evt. kan printe og have liggende ved siden af computeren.
Programmering i skolen
Følg-opskriften-opgaver er en måde at arbejde meget styret med programmering. Eleverne får nogle helt tydelige opskrifter på, hvordan programmet skal se ud, og deres primære opgave bliver at navigere rundt i programmets menuer og skelne de forskellige brikker fra hinanden.
Der bliver desuden koblet lidt refleksion på opgaverne, så eleverne skal forholde sig til, hvorfor programmet gør det, det nu engang gør. Det er dog langt fra alle, der vil kunne have denne erkendelse.
Her er en kombination af tekst og billeder med indbyggede matematikopgaver.
Programmering i matematik
Et projekt der også er støttet af udlodningsmidlerne om programmering i matematik.
Udover en introduktion til Scratch er der projekter omkring funktioner, geometri og programmering.
Opfinderklubben
For at få erfaring med Scratch, er det godt med nogle opgaver at gå i gang med. På denne side finder du en en bunke der kan få dig i gang med dine egne projekter. De vokser i sværhedsgrad. Opgaverne bygger på hinanden. Lav dem derfor i rækkefølge.
Når du har klaret dem allesammen, kan du kalde dig programmør!
Er du til tekst, lukkede opgaver og trin for trin vejledning, så start med Opfinderklubbens side
Lær at lave computerspil - en bog af Bo Kalvslund
Med denne bog kan børn i alderen 7 til 14 år lære at programmere og lave computerspil. Mindre børn kan lære det sammen med deres forældre.
Bogen anvender programmeringsværktøjet Scratch. Det er gratis at benytte, på dansk og helt fri for reklamer. Det er et visuelt programmeringsværktøj, så børnene kan programmere uden at huske på kryptiske udtryk, og perfekt placering af semikolonner, og andre specialtegn. Bogen anvender programmeringsværktøjet Scratch. Det er gratis at benytte, på dansk og helt fri for reklamer. Det er et visuelt programmeringsværktøj, så børnene kan programmere uden at huske på kryptiske udtryk, og perfekt placering af semikolonner, og andre specialtegn.
Bogen fører læseren igennem udviklingen af tre computerspil i stigende sværhedsgrad. Den gennemgående figur er CodeDog, og figuren og øvrig grafik og lyd leveres med bogen, så det kan bruges uden videre.Vi mener ikke, at programmering er en færdighed kun for drenge eller for piger, og de spil, bogen gennemgår, er af typer som både piger og drenge nemt kan gå i gang med.
Bogen får et meget visuelt layout, så der er ikke store mængder tekst på de 150 sider. Af og til bruger vi et par sider på at forklare noget for de teknisk-interesserede børn og voksne – men det er ikke nødvendigt at læse det for at komme videre.