Mellemtrin‎ > ‎

CoSpaces

CoSpaces
CoSpaces kan bruges ethvert emne og klasse, og lader eleverne bygge deres egne 3D-kreationer, animere dem med kode og udforske dem i Virtual eller Augmented Reality. 

CoSpaces kører på alle platforme, det kan til nogle funktioner være godt med en mus.

CoSpaces er gratis for skoler, der har SkoleTube, og skal åbnes via SkoleTube.

Sådan kommer I i gang

Som lærer kan du oprette en klasse og tildele eleverne en opgave, inden man når dertil er det vigtigt først selv at lege lidt med programmet.
Her er en række trin, der kan hjælpe dig hurtigt i gang. De små guides kan bruges af både lærere og elever.

Du kan også vælge at se vejledningen som video. Del 1 og del 2, hvor man lærer at kode.

1. Vælg AR/VR 

2. Vælg 3D omgivelse - herefter åbner arbejdsfladen i programmet i det valgte mode.


3. Vælg omgivelse, her er der forskellige baggrunde at vælge mellem. Det er lettest at starte med en af dem.
4. Vælg bibliotek og placer forskellige objekter på din flade.
5. Objekterne kan ændres i størrelse m.m. - det er her det er smart med en mus
6. Objekterne kan grupperes, animeres, tilføjes talebobler og kodes - højreklik på objektet og vælg den ønskede funktion
 
 
7. Start med at vælge en animation og derefter tryk kode. Slå "Brug i CoBlocks" til.

8. I biblioteket er der en fane, der hedder navigation. Træk en rund navigationssti ind på din baggrund. Træk i den til den har en form, som du ønsker et af dine objekter skal bevæge sig på.
9. Klik på kode og dernæst Coblocks

10. Prøv at lave en kode lign. denne (bemærk farverne, så ved du, hvor du skal finde blokkene)

11. Klik på afspil og se, hvordan der ser ud? Er der noget, der skal justeres?
12. Husk at navngive dit projekt.

Præsentation
13. Så er det tid til at se dit projekt som AR eller VR, her har du brug for en telefon og et par briller (Google Cardboard eller lign.)
14. Download app'en CoSpaces til din telefon - log på med Skoletube ved at swipe til siden.
15. Åbn dit projekt, tryk afspil og vælg om det skal ses som AR eller VR. VR kræver et par briller, så du kan se dit projekt i 3D, AR projicere du dit projekt ovenpå en overflade.


Tips - hvis du som lærer opretter en klasse og tildeler eleverne en opgave, vil I kunne se det hele på din telefon.

Når du har gennemført dette første lille projekt, håber jeg du har klar til at udforske mulighederne i programmet.

Her har du også de to små videoer.

Comments